Saturday 15 October 2011

Catat dan cari nota secara mudah dengan ResophNotes


ResophNotes adalah sebuah aplikasi mencatat nota yang dilaksanakan dengan indah sekali. Keistimewaanya terletak pada betapa mudahnya untuk memulakan nota, serta mencarinya kembali.
Dua halangan terbesar dalam memulakan nota adalah memberi tajuk, dan menyimpan fail (sebab itulah kadang-kala kita lebih gemar mencatat nota di Sticky Notes berbanding Notepad/Word). ResophNotes menghapuskan halangan ini dengan cara berikut:
  • Tajuk bagi nota baru diberi secara automatik berdasarkan kandungan nota.
  • Nota akan disimpan secara automatik sambil anda menaip.
Untuk merujuk kembali nota yang lalu, anda tidak perlu menyemak satu-persatu nota yang telah ditulis, sebaliknya gunakan sahaja fungsi carian. Fungsi carian pada ResophNotes adalah sangat cemerlang kerana:
  • Hasil carian akan dipaparkan secara serta-merta sewaktu anda menaip.
  • Carian dibuat ke atas kandungan nota, jadi apa sahaja kata kunci yang anda gunakan untuk mencari, biasanya anda akan temui nota yang diinginkan.
  • Kotak carian adalah sama dengan kotak tempat anda memulakan nota baru, mengelakkan nota yang sama ditulis dua kali.
ResophNotes adalah contoh bagaimana sebuah perisian sepatutnya dibina, di mana saya tidak perlu fikir akan pengurusan nota seperti memberi tajuk atau menetapkan kategori/tag. Sebuah perisian yang bagus membenarkan anda menggunakannya tanpa perlu banyak memikirkan tentang perisian itu sendiri, supaya anda boleh menumpukan perhatian kepada tugas yang anda ingin lakukan.

No comments:

Post a Comment